5 Apr 2012

Wuduk is pure

Assalammualaikum w.b.t
yabeddu..beduu 

Tadi pagi sebelum mak tyra pergi keja,mak tanya tyra dah balut belum gift?nak pergi pejabat pos nanti.ala'tak balut lagi !' tak sempat doe.takda mood nak balut-2 hadiah lagi.bia lambat bagi sikit,bia padan! hehe.ok sebenarnya itu sesi melalut. Nak bagi something kepada friend tyra. kawan lama. 

Dan time tyra tengah facebooking,tyra terbaca satu artikel ni dekat fb.pasal wuduk. tyra tak nak lah cerita pasal macam mana wuduk tu.korang  suma mesti dah tau punya.pada yang selalu kejap solat,kejap tak.bawa-2 bertaubat ok.solat ni bukannya lama pun.tak sampai 10 minit. 

 little evidence about prayer 

Daripada Al-Quran
1] ... maka dirikanlan solat. Sesungguhnya solat itu suatu kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang-orang mukmin. (an-Nisa ... 103)Hadis Rasulullah s.a.w :1] Solat itu tiang agama, sesiapa yang mengerjakannya, dia akan menegakkan agamanya. Sesiapa yang meninggalkannya, dia akan meruntuhkan agamanya. ( Riwayat Baihaqi )2] Suruhlah anak-anak kamu mengerjakan solat apabila berusia tujuh tahun dan pukullah mereka jika meninggalkannya bila berumur sepuluh tahun dan pisahkanlah mereka di tempat tidur. (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Al - Hakim)
do you see that ? even kita time tu sakit ke,kaki patah kea tetap kena solat. ada banyak cara yang boleh kita buat macam solat duduk,solat dalam baring dan banyak lagilah. Allah tu maha pengasih, kalau kita sakit Dia masih beri keringanan kepada kita untuk menunaikan kewajiban-Nya.



back to the point, pasal wuduk is pure or dalam Bmnya suci.tyra nak kongsi sikit amalan-2 sunat yang boleh dipraktikkan time ambil wuduk. tyra teringat bila terbaca artikel ni pada ustazah tyra dulu. ustazah ada cakap,amalan ni memang bagus sekali.macam time wuduk tu kita berdoa pada setiap anggota yang dibersihkan.antaranya..

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".
♥ amalkan.insyaallah mendapat keberkatan-Nya

persiapkanlah segala amalan-mu ketika di dunia sebelum roh kita bercerai daripada badan.
'sembahyanglah sebelum kita disembahyangkan'
sign dekat masjid banyak letak.jangan baca saja,paham maksud tersiratnya tu.


that all from me. tyra bukan ustazah,just nak jadikan satu perkongsian sementara masih hidup.hehe
assalammualaikum dan selamat beramal ! (macam ustaz kat hotFM ark?)
hui..hui 

nota cinta entry kali tyra try guna freebies cute miut drpd huda credit sikit  hehe  bye !

4 comments:

..commentHtml/>

Assalammualaikum!
Komen di sini OK!
Thanks sudi blogwalking ^_^

 
 photo q13_zpsop67oge3.png